Bakan Uraloğlu açıkladı! İstanbul için 3 milyar euroluk stratejik proje
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin çehresini değiştirecek, milyonlarca vatandaşa daha konforlu yaşam ve ulaşım imkanı sağlayacak Yüzyıl Türkiye projelerini anlattı.
Bakan Uraloğlu, Bahçe-Nurdağı Fevzipaşa Varyant Demiryolu Tüneli’nin ışık görme töreninde SABAH’ın sorularını yanıtladı. Uraloğlu’nun mesajları şöyle:
KANAL İSTANBUL HASSASİYETLE HAZIRLANMIŞTIR
Kanal İstanbul Projesi büyük bir hassasiyetle hazırlandı. Şimdi Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, etrafındaki imar düzenlemeleri üzerinde çalışıyor. Bakanlık, “Burası İstanbul’un rezerv alanı” dedi. İstanbul riskini azaltmak için burada ciddi bir yönlendirme yapmamız gerekiyor.
KÖRFEZ İLGİSİ
Bu noktada Kanal İstanbul’un ciddi bir finansman kaynağına ihtiyacı var. Bu konuşmaları zaman zaman yapıyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımızın Körfez gezisinde de gündemdeydi. Finansman açısından Türkiye’nin lehine nasıl olur diye çalışıyoruz.
Montrö Anlaşması’na göre İstanbul Boğazı’ndan geçişler 1 altın frangı, yani 18 doları geçmeli. Ancak son artışla birlikte bu rakam 4,45 dolara ulaştı. 18 dolar ise yılda 700-800 milyon dolar demek. Bu da Kanal İstanbul için önemli bir finansman kaynağı olacaktır.
ÜRETİCİ FİRMALARLA GÖRÜŞÜYORUZ
Kanal İstanbul için bu tür deniz yapıları yapan firmalarla birkaç yıldır görüşüyoruz ama Türkiye için gerçek şartları bulmamız gerekiyor. Kuralları gerçek yerine koyma süreci var.
YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ DEMİRYOLU
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden geçecek tren hattı projesi bitti, finansman noktasında ister Avrupa Yatırım Bankası ister Batılı finansörler olsun temaslar var. Körfez’in ayrıca görev ve takviye alma yaklaşımları var. Önümüzdeki günlerde orada da bir gelişme olacağını düşünüyorum.
Proje 3 milyar Euro’dan fazlaya mal olacak. Başlaması 5-6 yıl sürer. Bu yıl en iyi ihtimal önümüzdeki yıl ihalesini yapıp üretime başlamak. Tamamlanması 2028-2029 civarında olacak. Böylece Marmaray’dan sonra ikinci kez Avrupa ile Asya’yı, Pekin ile Londra’yı demiryoluyla birbirine bağlamış olacağız.
KARADENİZ AKDENİZ’E BAĞLANIR
Karadeniz’i Akdeniz’e bağlayan 18 koridor vardır. Bu da 10 bin 500 kilometre demek. Yüzde 90 bitti, eksikleri tamamlayacağız. Samsun’u Mersin’e bağladık ve bir kaç alternatifle de.
SAMSUN-BATUM HATTI
Ankara-Sivas hızlı tren hattını Delice’den Çorum’a oradan da Samsun’a kadar uzatan bir proje çalışmamız var. Daha sonra Karadeniz kıyısından Batum’a devam edeceğiz. Bu sınırı Ulukışla’dan Ankara-Konya-Karaman üzerinden Mersin Adana, Osmaniye, Gaziantep hattına bağlarsak Karadeniz’den Akdeniz’e inmiş oluruz. En yeni hızlı tren hatları da yük taşımacılığına uygun olarak tasarlanıyor.
Yap-İşlet-Devret Projeleri
Yap-işlet-devret projelerini eleştirenler, söylediklerinin doğru olmadığını kendileri de biliyorlar ama siyaset yapmak adına karalıyorlar. Bunlara hem mali açıdan hem de inşaat açısından bakmak gerekiyor. YİD’lerle işi yapacak kredi ile birlikte gelir.
Güvence için ‘Bu kadar trafiğin buradan geçmeyeceğini nasıl bilemezsiniz’ deniliyor. Bilirsin. Hesap yapılıyor. Garantiler buna göre verilir. Aksi takdirde, adam neden gelip bunu yapsın? İbrahim ile İsmail’in ‘koyun değil keçi’ diye bir kıssası var… Bu kadar hesap yapılırken nasıl düzelteceğinizi bilmiyorsunuz.
BİN 200 YERİNE 200 LİRA
YİD ile yapılan yol ve köprülerden yüksek fiyatlar aldığımız söyleniyor. Antlaşma uygulansaydı aslında Osmangazi Köprüsü’nden 250 lira alacaktık ama şimdi geçiş ücreti 200 lira. Köprü geçiş rekorları kırılıyor.
HATAY’A OTOYOL
Deprem bölgesi ile ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Otoyol Hatay’a uzatılacak.
SİRKECİ GARI TURİSTİK OLACAK
Sirkeci Garı’nın bundan sonra daha çok turistik amaçlı kullanılacağını düşünüyoruz. Samatya banliyö hattını tamamlayacağız.